Cambodia Forum

Del af www.thaiguide.dk

Log ind:

Brugernavn:
Kodeord:

Husk mig

Ny bruger: Registrer her

Thaiguide.dk Thaiguide Forum
Forum
· Forum oversigt
· Nyeste indlæg

· Nye indlæg - op til 30 dage

· Søg

· Hjælp til Forum - FAQ
· Forum råd og regler
· Kontakt administrationen

Links
· Links om Cambodia
· Foreslå link (kun brugere)

Fotos
· Fotoalbum - brugeres egne
· Upload billeder (kun brugere)

Mest læste emner
· Fra Siem Riap til K... 1715
· Dansk smugler håber... 1622
· Visum til Cambodia ... 1419
· Dansker sigtet for ... 1327
· Angkor Wat - Koh Ch... 1049
...TOP 20 - Mest læste emner
Mest aktive emner
· Dansker sigtet for bø... 4
· Køb af jord i Cambodia 3
· Visum til Cambodia - ... 2
· Cambodiansk bil - dør... 2
· Angkor Wat - Koh Chan... 2

Besøgende
· Gæster online: : 3
· Brugere online: : 0
· Antal brugere: : 14
· Nyeste bruger: : aaby

Se indlæg
Cambodia Forum :: Generelt :: Nyheder
 Udskriv debat
Dansk smugler håber på rabat i Cambodja
Lars
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 06-09-2009 14:54
Bruger

Antal indlæg: 39

Fra JP 1/9:

Det blev mødt med forundring, da den 55-årige Johanne Vinther Axelsen i januar blev idømt 15 års fængsel for at overtræde den cambodjanske narkolov ved at forsøge at smugle smertestillende piller ud af landet.

Den danske repræsentation i Cambodja og Johanne Vinther Axelsen mente dengang, at straffen var for hård.

Derfor var Johanne Vinther Axelsen tirsdag i appelretten i håbet om at få rabat.

- Den nye mulighed, som min advokat har fundet i loven, kan give fra to til fem år for den såkaldte forbrydelse, som jeg har begået. Man har ifølge ham simpelthen læst loven helt forkert, forklarer Johanne Vinther Axelsen til localeyes.

Danskeren blev anholdt, da de cambodjanske myndigheder mente, at hun forsøgte at sende 10.761 piller indeholdende stoffet kodein ud af landet.

- Jeg har ikke haft nogle onde intentioner med det her. Jeg håber de kan få øje på det, forklarer hun.

I Danmark bruges kodein i de smertestillende piller Kodimagnyl, som kan fås i håndkøb. Kodein kan i øvrigt også bruges til at fortynde kokain.

Den nye strafudmåling ventes mandag (Lars: 6. september)

jp.dk/indland/krimi/article1801578.ece

Tidligere medie omtale af sagen:

Familien: Dømt dansk kvinde er uskyldig jp.dk/udland/asie...570202.ece

Fik 15 års fængsel i Cambodja ekstrabladet.dk/1...110456.ece

Forsøgte at købe Johanne fri ekstrabladet.dk/1...110532.ece

Fængslet i Cambodja: Vi lever som høns (med video) nyhederne.tv2.dk/...6.html?rss

www.thaiguide.dk
Lars
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 07-09-2009 06:51
Bruger

Antal indlæg: 39

Mandag har retten i Cambodia behandlet appellen fra Johanne Winther Axelsen. Her fra Politiken.dk.

"Cambodja har stadfæstet fængselsdom over dansk kvinde, skønt politiet havde brændt det meste af bevismaterialet.

En både rystet og chokeret Johanne Vinter Axelsen fik tidligt mandag dansk tid stadfæstet sin dom på 15 års fængsel i Cambodja, som hun i januar blev idømt for at have sendt hovedpinepiller indeholdende kodein til USA.

Det oplyser Henrik Hasseris Olesen, der er advokat for den danske kvinde.

»Straks efter appeldomstolens afgørelse blev den 55-årige danske kvinde hevet ind i en bil og overført til fortsat afsoning i Correctional Center No. 2 i den cambodjanske hovedstad Phnom Penh«, oplyser advokaten.

Ville hjælpe sin søn
Appeldomstolen tog i sin stadfæstelse af byretsdommen ikke hensyn til, at der blev fremlagt beviser for, at Johanne Vinter Axelsen ikke vidste, at det var ulovligt at sende pillerne.

Johannes Vinter Axelsens forbrydelse er, at hun for at gøre sin søn, der havde opbygget en forretning med salg af piller til Nordamerika, en tjeneste, forsøgte at sende nogle tusinde almindelige hovedpinepiller indeholdende kodein til USA. I Danmark ville det næppe være ulovligt.

»Hun blev i januar dømt for at have sendt 28 kuverter med piller til USA. Nu omfatter anklagen 58 forsendelser. Og i al fald en af de forsendelser, som hun er dømt for at have sendt, er foregået før hun rejste ind i landet«, oplyser Henrik Hasseris Olesen, der tilføjer, at det cambodjanske politi i retten oplyste, at de på nær en kuvert havde destrueret de kuverter, der udgør bevismaterialet i sagen.

fortsættes på

Kilde: politiken.dk/udla...783175.ece

www.thaiguide.dk
havefreak
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11-01-2010 09:53
Bruger

Antal indlæg: 7

Jeg har også fulgt denne sag i aviser og tv. Det viser jo at man ikke skal være blåøjet og være meget opmærksom. Jeg håber det bedste for hende.

Gå til emne:
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dansk Cambodja-smugler - 15 års fængsel ændret til 3 mdr Nyheder 1 05-07-2010 18:16
Dansker sigtet for børnemisbrug i Cambodja Nyheder 5 29-06-2010 21:05
Cambodja fængsler Thai i 20 år for at lægge landminer Nyheder 2 14-02-2010 15:56

Copyright © 2009 www.cambodiaforum.dk