Cambodia Forum

Del af www.thaiguide.dk

Log ind:

Brugernavn:
Kodeord:

Husk mig

Ny bruger: Registrer her

Thaiguide.dk Thaiguide Forum
Forum
· Forum oversigt
· Nyeste indlæg

· Nye indlæg - op til 30 dage

· Søg

· Hjælp til Forum - FAQ
· Forum råd og regler
· Kontakt administrationen

Links
· Links om Cambodia
· Foreslå link (kun brugere)

Fotos
· Fotoalbum - brugeres egne
· Upload billeder (kun brugere)

Mest læste emner
· Fra Siem Riap til K... 1706
· Dansk smugler håber... 1611
· Visum til Cambodia ... 1414
· Dansker sigtet for ... 1313
· Angkor Wat - Koh Ch... 1044
...TOP 20 - Mest læste emner
Mest aktive emner
· Dansker sigtet for bø... 4
· Køb af jord i Cambodia 3
· Visum til Cambodia - ... 2
· Cambodiansk bil - dør... 2
· Angkor Wat - Koh Chan... 2

Besøgende
· Gæster online: : 3
· Brugere online: : 0
· Antal brugere: : 14
· Nyeste bruger: : aaby

Se indlæg
Cambodia Forum :: Generelt :: Nyheder
 Udskriv debat
Køb af jord i Cambodia
tommy99
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11-06-2010 16:22
Bruger

Antal indlæg: 3

Hej, er der nogle der kender til køb af jord eller ejendom i Cambodia ? Eventuelt også hvordan skatter er der, i forhold til Thailand. ??

Den som søger , skal finde. Som man siger. Så jeg har selv fundet noget som jeg i kan bruge Smile.......

Dette her er en google oversættelse, så i må bære over hvis der er lidt fejl i Smile

Som med det meste af verden, i løbet af de sidste 3 år Cambodja oplevet en hurtig stigning i priserne på fast ejendom. Primært i hovedstaden Phnom Penh, men også i større turistområder såsom Siem Reap og det sydlige kyst, steg ejendomspriserne så meget som 10-fold i nogle områder. En tilstrømning af koreanske investeringen i udvikling af boligområder syntes at udløse et spekulativt boligmarked vanvid med på et tidspunkt ejendomspriserne stiger på månedsbasis. Med lån, der udbydes af lokale banker på omkring 10 procent og ejendomsværdien forhøjelser mange gange, at en pludselig stigning i ejendomshandel fulgte. På sit højdepunkt priser for prime jord i Phnom Penh nåede $ 5.000 for en kvadratmeter. Siem Reap så stigninger i værdier topper omkring $ 1.000 en kvadratmeter. Beach front jord i Sihanoukville oplevet lignende stigninger.

Der henviser til en masse af de køb var fra det lokale marked, et ikke ubetydeligt portion var udenlandske investeringer. Dette vil til gengæld nødvendige mekanismer, der er indført for at eje en jord i et land, hvor der er et konstitutionelt forbud mod udenlandsk ejerskab. Lokale partnere skal eje 51 procent af aktier i selskaber etableret for at holde titlen (Land Holding Companies). Forskellige "beskyttelse" dokumenter bliver derefter henrettet for at beskytte egenkapitalinteresse af den udenlandske investor og begrænse erstatningsansvar / forpligtelse for de lokale aktionærer passende omfang. Denne måde at erhverve jord er den mest almindeligt anvendte metode ved udenlandske investorer i øjeblikket i Cambodja.

Men interessant juridiske udvikling har fundet sted i sync med stigningen i ejendomspriserne og transaktioner: udviklinger, som gør investeringen mere attraktiv for en udenlandsk investor. Den ene er indførelsen af langfristet forpagtning registreringssystem. Tidligere var der ingen effektiv mekanisme til at registrere lejemål på skøder i Cambodja. Det er nu blevet afhjulpet med indførelsen af »lease certifikat«. Langtidskontrakt på op til 99 år kan nu blive registreret på nationalt matrikel og behørigt noteret på skødet (for en investor er det glædeligt at konstatere, at leasing kan være 100 pct ejes af udlændinge). Hertil kommer, et certifikat for matrikel spørgsmål særskilt i forhold til skøde, der noterer sig, at forpagterens interesser i ejendommen. Dette certifikat kan handles og anvendes som sikkerhed for lån.

Den anden udvikling af note er den verserende »medejerskab« regulering. Dette vil give mulighed for separat titler, der skal udstedes over lejligheder og boliger med jorden, der i fællesskab «ejes" af alle lejlighedens ejere. Det forventes, at udvidelsen af denne vil være en lovgivning, der anerkender de rettigheder, af udlændinge på direkte ejer sådanne lejligheder.

Lejemål system sammen med den verserende medejerskab lov (og forventede udenlandsk ejerskab lov) alle kombinerede dramatisk forny de retlige rammer omkring ejendom erhvervelse i Cambodja på en måde, som skulle gøre udenlandske investorer ser Cambodja som en mere attraktiv.

Men det skal bemærkes, at på nuværende tidspunkt størstedelen af jord i Cambodja er fortsat uregistreret (dvs. registreret kun med de lokale myndigheder) og som sådan er en vigtig faktor? og bekostning? i fast ejendom. Det er afgørende, at alle de korrekte der foretages kontrol med de relevante offentlige myndigheder, før du køber ejendom. Kontrol skal foretages ikke kun med hensyn til enhver eksisterende tredjepart hævder, og rigtigheden af sælgers fordringer på titel. Kontrol skal også gøres, om ejendommen vil modtage nationalt plan registrering en gang købt. Nogle lander (såsom dem, der anses statslige offentlige, eller grænser op til nationalparker, floder osv.) kan ikke være berettiget til national titel. I den forstand er det en Caveat emptor situation som sælger blot passerer på, hvad de har (lokalt plan rettigheder) og ikke berettiger nationale titel. Lokalt plan registrering kun kan hindre et udviklingsprojekt og som sådan er det vigtigt at afklare situationen, inden du fortsætter med en ejendom transaktion. De fleste store investeringer behandles gennem Rådet for Udvikling af Cambodja (CDC) og vurdering af grunden (ved CDC) er en vigtig del af enhver investering ansøgning.

I de seneste tre år udenlandske investeringer i fast ejendom har været i form af oprettelse af jord holdingselskaber og erhverve titlen (mest ejendom udviklinger i Phnom Penh og Siem Reap videre på dette grundlag), mens andre har været i form af koncessioner. Koncessioner er i det væsentlige (op til) 99-årige betinget lejemål med regeringen. Som med leasing af disse koncessioner er også i stand til at blive registreret på nationalt matrikel og certifikater behørigt udstedt igen, som med leasing, kan Indrømmelser være 100 pct udenlandske afholdt. Master-planer er forelagt og godkendt, og grunden er senere udviklet i overensstemmelse med planen. Øerne ud for kysten ved Sihanoukville og de fleste store landbrug plantager er opnået på denne måde. Igen CDC spiller en væsentlig rolle i sådanne investeringsprojekter.

Den konstante styrkelse af de retlige rammer omkring ejendommen, og gradvist øge bevidstheden om mulighederne for byggeprojekter (boliger, turisme, landbrug, minedrift osv.) i Cambodja, har ført til en stigning i investeringer i landet. Den seneste globale økonomiske afmatning har tilsyneladende bremset processen for øjeblikket, men regeringen fortsatte reformbestræbelser vil uden tvivl sikre, at fremtiden vil se en løbende stigning i ejendomspriserne udvikling både inden de større population centre samt i alle landdistrikter. Dette er især tilfældet med indførelsen af stærke lejeret og koncession registrering mekanismer, 100 pct udenlandske rettigheder til indretning af lejemål og koncessioner, titler af ejerlejligheder og lejligheder, og den forventede ret af udenlandsk ejerskab af ejerlejligheder og lejligheder.

Dette er fundet på denne side.
http://www.cambodia.org/
Redigeret af tommy99 d. 13-06-2010 20:01
Smile

aaby
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 22-08-2010 08:59
Bruger

Antal indlæg: 2

tommy99 skrev:
Hej, er der nogle der kender til køb af jord eller ejendom i Cambodia ? Eventuelt også hvordan skatter er der, i forhold til Thailand. ??

Når man åbner en engelsksproget cambodjansk avis, så handler ml 30% og 50% af artikler om stridigheder omkring jord.

Mange som ejer jord, eller mener de ejer jord, har i alle de tragiske kapitler der er i landet historie, bare besat jorden.

Omvendt koster jord de rigtige steder enorme formuer, og normalt får de rige altid ret. Hvis en ministers eller en generals kone pludselig siger at hun ejer et stykke jord, så ender det normalt med at hun får den jord, før eller siden.

Der tales på engelsk om Soft Titels, og Hard Titels. De bløde skøder er næsten ikke det blæk værd de er skrevet med, hvis en anden en dag kræver ejerskab.

De hårde skøder fungerer normalt godt nok, hvis ingen gør krav på din jord.

Jeg har en god bekeendt fra Australien som lige har købt 400 kvadratmeter jord for 1500 US dollars, dere er hård skøde på jorden. Men endnu vigtigere, byggegrunden er et sted, hvor ingen kunne finde på at lave et stort hotel, en fabrik, en servicestation, eller lignen.

At købe byggegrund eller landbrugsjord i Cambodja vil jeg fraråde så stærkt som jeg overhovedet kan.

Jordpriser er iøvrigt faldet helt vildt i Cambodja det sidste år.

Obs. Jeg bor selv i Cambodja, er meget meget glad for det, men vil aldrig købe jord eller bygge hus i Landet, det ville jeg i øvrigt heller ikke i Thailand, men det er en anden sag.

Lej jorden. Den ordning bliver mere og mere almindelig. Eller lej et hus. Jeg har et godt hus, med baghave og forhave, til 130 dollars per md.

tommy99
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01-09-2010 22:54
Bruger

Antal indlæg: 3

Tak for for den oplysning. Jeg er da også selv kommet til den konklusion. Efter det som jeg har hørt så er de også lige så "korrupte" som i resten af asien.
Men det er også en dejlig verdensdel at, være i hvis man bruger sin sunde fornuft.Good
Smile

aaby
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02-09-2010 01:32
Bruger

Antal indlæg: 2

tommy99 skrev:Efter det som jeg har hørt så er de også lige så "korrupte" som i resten af asien.

En af forskellene på Thailand og Cambodja er, som jeg ser det, at de rige i Cambodja, de som har indflydelse, nemmere kan trumfe deres egne dagsordener igennem.

Og der hvor det er nemmest at se, er vedr. jord/ land.

Gå til emne:
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Svensk pædofil dømt 6 år bag tremmer i Cambodia Nyheder 2 15-02-2010 03:34
Visum til Cambodia - hvordan? Visum 3 14-02-2010 15:51
Thailænder dømt 7 års fængsel i Cambodia for spionage Nyheder 1 08-12-2009 15:06
Sydafrikaner i fængsel i Cambodia efter Jet Ski ulykke Nyheder 1 27-10-2009 15:44
Omstridt tempelområde tilhører Cambodia - siger Cambodia Nyheder 1 01-10-2009 18:18

Copyright © 2009 www.cambodiaforum.dk